El consell comarcal i els alcaldes demanen inversió a l’R3 davant la deixadesa actual i en proposen el traspàs a la Generalitat

Publicat el

manteniment R3 Ripollès alcaldes consell comarcal 2019

 

Malestar al territori després de l’accident ferroviari d’aquest vespre en què un comboi ha descarrilat a l’interior del túnel de Toses arran d’un despreniment. “L’accident que s’ha produït, i pel qual per sort no hem de lamentar víctimes, evidencia l’estat de deixadesa en què es troba aquesta línia de ferrocarril, que és molt important pel Ripollès”, segons ha manifestat el vicepresident en funcions del consell comarcal, Josep Coma. Subratlla que des del ministeri espanyol de Foment “la política és pràcticament d’abandonament de la línia” per bé que “fa molts anys que anem denunciant que hi falta manteniment”.

De fet, al ple del març passat, la corporació comarcal va aprovar una moció per manifestar aquesta desatenció i demanar a Foment i a Adif que recuperin la base de manteniment de Ripoll amb els mitjans tècnics i humans que tenia el 2011, que es van reduir dràsticament. També es demanava un informe sobre l’estat actual de la línia i el pla de manteniment i no s’ha obtingut cap resposta.

Coma ha defensat la importància d’aquest eix ferroviari, que connecta el Ripollès amb l’àrea metropolitana de Barcelona, la Cerdanya i també Tolosa i París fent transbord a l’estació internacional de la Tor de Querol (Alta Cerdanya), on finalitza la línia. És per això que també ha recordat la necessitat d’executar el desdoblament de la infraestructura fins a Ripoll, cosa que actualment només existeix fins a l’estació de Montcada Bifurcació. Aquest fet converteix l’R3 en l’única línia de rodalies amb via única. En aquest sentit, Mariano Arranz, tinent d’alcalde de l’ajuntament de Planoles, ha subratllat que el ferrocarril “és clau” pel municipi i ha recordat la reivindicació continuada per resoldre els problemes d’accessibilitat de deixadesa de l’estació. “Ho hem reclamat en diverses ocasions a Adif i trobem la taula buida, ningú ens escolta i no sabem on reclamar”, ha detallat. També l’alcaldessa accidental de Campdevànol, Blanca Sánchez, ha denunciat “la deixadesa total de la línia” i la “falta de preocupació per la seguretat dels ciutadans que fan ús diari de la línia”. “Abans que hi hagi un accident més gran s’ha de posar-hi mà”, ha reblat.

 

EL TRASPÀS A FGC COM A SOLUCIÓ

Mònica Santjaume, alcaldessa de Ribes de Freser, ha insistit en la necessitat que es materialitzin les inversions necessàries per no haver de lamentar més accidents. “Aquesta és una línia centenària però no podem convertir-la en una línia precària i perillosa; que no hi hagi hagut incidents més greus i que no hàgim hagut de lamentar ferits no significa que no sigui una línia complexa”. Per això, la batllessa compara el servei de l’R3 amb el que presta Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya amb el cremallera que enllaça la vila amb la vall de Núria, amb un traçat que transcorre per una orografia d’alta muntanya: “És una diferència flagrant; és que ja no té res a veure ni la via”, ha constatat, i ha afegit que “no té color amb el desgast i el descuit que hi ha a l’R3, la línia de Renfe”. És per això que Santjaume insisteix en, “si Adif i Renfe en general no són capaços de desenvolupar aquestes inversions fer el traspàs a Ferrocarrils de la Generalitat, un traspàs imminent amb les inversions que suposa”. Una reivindicació a la qual s’ha sumat el vicepresident en funcions, Josep Coma, dient que “Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya és una empresa pública que funciona i ho veiem clarament amb el cremallera de Núria”.

 

MANCA D’INFORMACIÓ

Tant el vicepresident Coma així com l’alcaldessa Santjaume han denunciat també la manca d’informació per part del ministeri espanyol de Foment i l’administrador d’infraestructures ferroviàries. Mentre el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el president de d’FGC, Ricard Font, van telefonar de seguida l’alcalde de Toses i es va mantenir fil directe amb el departament d’Interior i el centre de coordinació d’emergències (CECAT), “no hem rebut cap informació oficial per part del ministeri de Foment ni Adif”, organismes titulars de la infraestructura en la qual s’ha produït el despreniment causant del descarrilament, ha indicat Coma. És per això que el vicepresident, segons ha explicat, desconeix l’abast i la durada de l’afectació.

Compartiu-ho amb:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someonePrint this page