Front comú del Ripollès i altres comarques perquè la Generalitat segueixi complint amb el finançament del transport a la demanda

Publicat el

consell alcaldes ripollès

El Consell Comarcal del Ripollès espera una resposta referent a quina aportació rebrà per part de la Generalitat de Catalunya per finançar el transport a la demanda per al 2020 i el 50 % de la dotació corresponent 2019, que no s’ha rebut. Es tracta, aquest, d’un servei que els darrers anys la Generalitat ha subvencionat al 100 % i que permet complementar, amb el criteri i les necessitats dels municipis ripollesos, l’oferta genèrica de transport públic. “Sabem, parlant amb el departament de Territori, que la problemàtica ha vingut per unes retallades del departament d’Economia”, ha indicat el president, Joaquim Colomer, al darrer consell d’alcaldes.

El Consell Comarcal del Ripollès segueix fent gestions amb el Departament de Territori i Sostenibilitat i el Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda per tal que arribin a un acord i segueixin finançant aquest transport públic gestionat pel Consell Comarcal del Ripollès. És per això que ja fa dies que ha sol·licitat una reunió amb el vicepresident, Pere Aragonès, “per tal que ens pugui explicar quina és la problemàtica i com pot ser que no es compleixin els tractes”. En aquest sentit, el president rebla: “Si no s’arriba a un acord amb el departament d’Economia, evidentment el Ripollès no podrà fer front a aquests quasi 300.000 euros que es destinen a transport a la demanda a la comarca i penso que és un greuge molt gran”.

 

EL 2019, COBERT AMB FONS PROPIS

La problemàtica del finançament del transport a la demanda va començar quan, a principi de desembre passat, Territori va notificar al Consell Comarcal del Ripollès que tan sols li abonaria el 50 % del cost d’aquest servei prestat al llarg del 2019. Malgrat les gestions discretes i les pressions exercides per la corporació comarcal a diverses instàncies, per poder mantenir el servei durant el 2019 el consell va haver de desemborsar 150.000 euros dels fons propis, disponibles gràcies a la política de contenció de la despesa de l’ens. Tot i així, “és inoportú que el consell comarcal posi aquests 150.000 euros de la seva caixa per al transport a la demanda perquè això és una subvenció que ha d’arribar de la Generalitat”, defensa Joaquim Colomer.

Aquestes mateixes pressions exercides des del consell comarcal cap al departament de Territori són les que han permès que, començat el 2020, el servei no desaparegués. Això ha desembocat en un compromís de finançament del mateix departament davant les empreses operadores. Tot i així, i atès que la decisió del Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda de no pagar la subvenció inicialment pressupostada afecta més territoris, el Consell Comarcal del Ripollès ha forjat un front comú amb comarques com la Garrotxa, la Selva, la Cerdanya o els Pallars. Aquesta cohesió s’ha aconseguit, també, a través del Fòrum comarcal de l’Associació catalana  de municipis, presidit pel mateix Joaquim Colomer.

 

EL TRANSPORT A LA DEMANDA

El transport a la demanda és un dels temes que més preocupa el Consell Comarcal del Ripollès. En aquest sentit, Colomer ha explicat que aquest servei és una de les qüestions que va tractar amb el director general de Transports en el marc d’una de les seves primeres reunions com a president. El president, de fet, també ha detallat que en aquell moment el director li va transmetre no només que la continuïtat i el finançament complet del servei estaven garantits sinó també que la transferència no es faria a final d’any, com era de costum, sinó més d’hora. Això reduiria les complicacions burocràtiques que això representa, en aquelles dates.

La importància d’aquest servei rau en el fet que permet dotar les zones rurals, amb baixa densitat i dispersió de la població d’un transport públic àgil i eficaç. També cobreix franges horàries i dies en què el servei no pot ser prestat mitjançant el transport públic regular. Aquesta oferta és una realitat des del 1991, amb un primer conveni signat amb el llavors Departament de Política territorial i Obres públiques de la Generalitat de Catalunya. Les línies actualment en servei són:

· Reforç del servei entre Ripoll i Vallfogona de Ripollès
· Reforç del servei a nuclis de la vall de Ribes
· Reforç del servei regular entre Ribes de Freser i Ripoll
· Prolongació del servei entre Camprodon i Beget
· Prolongació del servei entre Camprodon i Molló
· Servei entre Sant Joan de les Abadesses i Ogassa

Tots els horaris i serveis es poden consultar clicant aquí.

Compartiu-ho amb:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someonePrint this page