Tal com ha explicat el president de l’ens, Enric Pérez, “el projecte consisteix a oferir de manera gratuïta unes dinàmiques de treball a alumnes de 5è de primària i 1er d’ESO, per fer-los reflexionar al voltant de situacions que poden desembocar en comportaments incorrectes, com la xenofòbia, la intolerància o la insolidaritat”. També es tracta de donar eines a alumnes i professors per afrontar els conflictes dins i fora de l’aula i de treballar valors com la justícia, la pau, la solidaritat, l’antiracisme, la llibertat, etc.
L’Escola és de colors és un projecte ja consolidat, que es va començar a posar en pràctica el curs 2005-2006, en forma de tallers amb les famílies. A partir del curs següent, 2006-2007, el treball va passar a fer-se amb els alumnes, pràctica que ha continuat fins a dia d’avui.
El curs passat, 2008-09, un total de nou centres de la comarca van realitzar alguna de les dinàmiques proposades, fent-ne una valoració molt satisfactòria.
Aquest curs, per primera vegada s’executaran els tallers i les dinàmiques des del Consell Comarcal. Fins l’any passat, el disseny i la gestió del projecte es feia des del Consell, però els tallers els executava una empresa externa. Per Pérez, “això demostra la consolidació del projecte i de l’aposta que en fem des del Consell”.
També hi ha una novetat pel que fa a la temàtica de les dinàmiques: fins l’any passat s’oferien tallers que treballaven la resolució de conflictes. Aquest any, s’hi afegiran els que treballaran l’exclusió social i la convivència. Durant la presentació s’ha donat a conèixer el material que es treballarà a classe en les dinàmiques d’aquesta última temàtica, la convivència, i que giren al voltant d’un dibuix d’una comunitat de veïns realitzat per l’autor ripollès Agustí Riera, on es mostra el que es pot i no es pot fer. Segons Pérez, “l’objectiu és que les aules treballin aspectes claus per a la convivència, com el bon reciclatge, disminuir els sorolls, pintar correctament les façanes o instal·lar bé les antenes, etc. al mateix temps que es donen nocions de les ordenances cíviques de cada municipi”. Un material que, en un futur, es pretén treballar directament a les comunitats de veïns amb presència de persones immigrades.
Per Enric Pérez, “el Ripollès és una comarca que, en comparació amb la resta de Catalunya, rep un nombre baix d’immigració perquè l’entorn econòmic no ofereix gaire possibilitats d’establir-se i guanyar-se la vida, i precisament aquest fet ens permet treballar amb molta qualitat amb aquests col·lectius”. Un treball que es realitza a partir del Pla de Ciutadania i Immigració 2005-09, que proposa un concepte nou de ciutadania que pretén avançar cap a la igualtat de drets i deures de tots els catalans i catalanes, amb independència de la nacionalitat i de les situacions jurídiques, dins els límits competencials del marc actual.
Es pretén treballar, a través de diferents programes i projectes, d’una manera transversal i interdepartamental en els àmbits educatiu, sanitari, laboral, associatiu, etc. L’arribada de persones d’arreu del món a la nostra comarca planteja nous reptes que afecten tots els ripollesos i ripolleses, per tant, la situació reclama un treball conjunt de tota la població per afavorir la convivència.