60.000 documents digitalitzats, la incorporació de 9 capçaleres de premsa a la pàgina web www.acri.cat per consultar-les lliurement i de manera gratuïta i la formació en el terreny de les TIC (Tecnologies de la Informació i Comunicació) i la gestió documental de sis persones en situació laboral complicada. Són els tres principals resultats del Pla d’Ocupació de Digitalització al Ripollès que ha dut a terme l’Arxiu Comarcal del Ripollès, pioner a les comarques gironines en digitalització hemerogràfica.
Aquest Pla ha permès contractar per mitjà del Consell Comarcal sis persones que es trobaven en situació d’atur per desenvolupar tasques de tractament documental (descripció, conservació i digitalització) en els fons documentals conservats a l’Arxiu Comarcal i en alguns ajuntaments. Aquestes persones han rebut una primera formació per familiaritzar-se en aspectes fonamentals de l’arxivística i de les noves tecnologies aplicades a la gestió documental.
Fonamentalment s’han digitalitzat documents d’organismes públics, textuals, no textuals i hemerogràfics, seguint criteris de consulta freqüent o potencial consulta freqüent i d’importància històrica o administrativa per la població i la comarca. S’ha procurat que siguin documents sense dades personals susceptibles de ser protegides i s’han prioritzat aquells que presentaven un estat de conservació poc òptim.
El Pla d’Ocupació ha durat sis mesos, des del segon semestre del 2010 fins al 15 de gener de 2011 per tres plans d’ocupació i fins al 28 de febrer de 2011 pels tres restants, i és una iniciativa conjunta dels Departaments de Treball i Cultura per crear ocupació i formar treballadors/es en situació d’atur de llarga durada, al mateix temps que es vetlla per conservar i promoure el patrimoni documental del país.
Aquestes sis places de plans d’ocupació les ha posat a disposició de l’Arxiu l’Ajuntament de Ripoll (2), l’Ajuntament de Campdevànol (1), l’Ajuntament de Ribes de Freser (1) i el Consell Comarcal del Ripollès (2), ens a qui s’ha traspassat la gestió dels contractes del Pla en conjunt.
Els resultats d’aquest Pla són molt rellevants ja que els 60.000 documents digitalitzats han permès crear unes reproduccions de qualitat que en garanteixen la perdurabilitat i la fiabilitat i també perquè s’ha pogut obrir l’accés als ciutadans a aquest conjunt de documentació que ajuda a entendre el nostre passat col·lectiu, a banda de formar a sis persones en conceptes que els poden ser d’utilitat a l’hora de cercar una nova feina.