Aquest proper dijous 15 de març es celebra el Dia Internacional dels Drets de les Persones Consumidores. Coincidint amb aquesta data, l’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor del Ripollès dóna a conèixer l’activitat registrada durant el 2011 i anima els ciutadans a utilitzar l’oficina i a ser coneixedors dels seus drets i deures com a consumidors.
Informació, formació, mediació i arbitratge
Durant el 2011 es van atendre gairebé 300 consultes (299), que es desglossen en 247 visites, 24 consultes telefòniques, 21 correus electrònics i 7 queixes rebudes per escrit. Un número molt similar al de l’any anterior, el 2012, amb 293 consultes ateses.
Pel que fa a la gestió de reclamacions, se n’han rebut un total de 72, 61 de les quals han estat resoltes via mediació, mentre que cap ha passat a arbitratge. Com en anys anteriors, el major número de reclamacions tramitades han estat en el sector de la telefonia mòbil (16), telefonia fixa (12) i SMS (7), seguides per qüestions relacionades amb el subministrament de gas i de llum. El número de reclamacions ha baixat respecte al del 2010, al llarg del qual se’n van atendre un centenar.
Durant el 2011 s’ha continuat amb la tasca de difusió i foment de l’arbitartge de consum amb l’adhesió de 2 empreses i 8 ajuntaments a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya, així com l’activitat formativa i educativa, amb l’organització de xerrades adreçades a col·lectius consumidors i empresarials i a escoles, amb la participació d’un centenar d’alumnes de la comarca.
Inspecció i control de mercat
Al llarg del 2011 s’han realitzat 173 actuacions inspectores a diferents establiments, empreses i comerços, la majoria per campanyes programades (presa de mostres, actes amb protocol i xarxa d’alerta).