La xarxa de senders Itinerànnia genera un impacte de 3,3 milions d’euros al territori

1 d'abril de 2015

L’estudi d’impacte econòmic generat, durant el 2014, per agències especialitzades en senderisme a la xarxa Itinerànnia constata un increment del 3,5% en relació al 2013.
Un estudi ha permès quantificar la xifra de negoci que ha suposat per a les comarques de la Garrotxa, el Ripollès i l’Alt Empordà els clients europeus que, durant el 2014, han vingut atrets pel senderisme a la xarxa de senders Itinerànnia.

L’informe es basa en el preu dels paquets turístics, calculant les despeses generades en alimentació (en cas que no estigui inclosa en l’oferta), el comerç i les compres. Per al 2014, l’import estimat a partir del preu dels paquets turístics analitzats és de 2.712.302 euros mentre que la despesa destinada a alimentació és de 232.443 euros i 406.845 euros corresponen a la despesa realitzada en el sector comerç. Per tant, en total, l’impacte generat per Itinerànnia és de 3.351.590 euros, una xifra que suposa un creixement del 3,5% en relació al 2013.

L’estudi ha posat de manifest un gran increment dels productes senderistes: al 2014 s’han comercialitzat 133 propostes, 42 més que al 2013. Aquest augment ha detectat un gran nombre de nous operadors i agències receptives que durant aquest 2014 han posat productes al mercat, moltes de les agències que estan sorgint, són catalanes i estan apostant per vendre directament al client final internacional. Un fet que permetrà que l’impacte econòmic creixi, ja que les comissions que es paguen a aquest tipus d’empreses repercutiran en el propi territori i no en països estrangers.

Un total de 4.946 persones ha contractat durant el 2014 alguns dels productes senderistes analitzats, s’han realitzat 21.020 pernoctacions i es calcula que l’estada mitjana a les tres comarques ha estat de 4,25 nits.

El perfil d’usuari d’aquest tipus de productes turístics és una persona de més de 55 anys, de nacionalitat majoritàriament anglesa, francesa i holandesa, amb un nivell d’estudis elevat i poder adquisitiu mitjà-alt, que té interès per la tradició i el patrimoni local i una sensibilitat i respecte pel medi ambient, recorren el territori caminant i se’ls proporciona un servei de transport d’equipatges d’un allotjament a l’altre. La coordinadora d’Itinerànnia, Adriana Ramon, ha explicat que “aquest estudi no inclou el turista de proximitat que s’interessa més pel senderisme, com una activitat a fer durant les seves vacances”. La web d’Itinerànnia (www.itinerannia.net) ha registrat un augment de visites del 13,33% respecte a l’any 2013 i l’APP d’Itinerànnia que es va posar en marxa la Setmana Santa de l’any passat ja ha tingut 2.600 baixades.

Dels accessos a la pàgina web d’Itinerànnia, més de la meitat consulten les propostes d’itineraris creades específicament per aquest col·lectiu que fa senderisme com a una activitat més de la seva estada a la comarca. Un altre dels indicadors dels usuaris de la xarxa senderista són els que compren els mapes editats per l’Editorial Alpina. Segons Adriana Ramon, “basant-nos en un estudi de la pròpia editorial, cada mapa venut suposa 25 persones caminant pel territori. Per això, estaríem parlant d’uns 65.000 usuaris al 2014”.

Compartiu-ho amb: