El consell comarcal lamenta l’encariment de 6 euros dels bitllets integrats Ripollès-Barcelona

Publicat el

estació rodalies Ripoll

Disposar d’una transport públic competitiu tant pel que fa a oferta, preu, temps de desplaçament i freqüències de pas. Aquesta és una preocupació cabdal pel Consell Comarcal del Ripollès per garantir que la comarca segueixi sent atractiva tant per als habitants com per a l’activitat econòmica. És per aquest motiu que lamenta profundament la pujada de 6 euros anunciada per al 2020 en la tarifa de l’abonament anomenat Pack Ripollès, de la tarifació integrada de l’Autoritat del transport metropolità (ATM). Sobretot, perquè els canvis de tarifa tampoc preveuen la incorporació del Ripollès a títols com la T-Usual, que fan més assequible el transport públic als usuaris que més el freqüenten.

El Pack Ripollès és un pedaç implementat el 2015 per l’ATM a l’espera de la creació, llavors anunciada com a imminent, de la nova T-Mobilitat, que encara no existeix. Aquest paquet permet integrar el Ripollès com a setena zona de l’àrea metropolitana i consisteix en un abonament de deu viatges entre Ripoll i Barcelona, expedit tant per Teisa com per Rodalies de Catalunya, que va acompanyat d’una T-10 d’una zona per completar el desplaçament dins la zona 1. Aquesta realitat queda lluny de la integració tarifària real que suposa pertànyer a les zones de la 1 a la 6, amb els greuges que això comporta quant a preus i quant a opcions de mobilitat per a la gran quantitat de persones que es desplacen amb freqüència entre el Ripollès i la conurbació barcelonina.

 

INTEGRACIÓ TARIFÀRIA INCOMPLETA

Paral·lelament, ahir es va anunciar la supressió de la targeta multipersonal T-10, que quedarà substituïda per la unipersonal T-Casual. Això implica que el Pack Ripollès no podrà ser compartit per diverses persones. Un greuge que se suma al fet que el Pack Ripollès en format ferroviari només és vàlid durant noranta dies, mentre que tant l’antiga T-10 com la nova T-Casual tenen validesa durant un any.

A més, la integració tarifària i de mobilitat que proporciona el Pack Ripollès només permet fer el desplaçament de 7 zones entre el Ripollès i el Barcelonès i no amb altres comarques. D’aquesta manera, es dona el cas que si s’agafa el tren a Ripoll, el bitllet integrat no permet anar al Vallès o al Maresme sense passar pel Barcelonès. En canvi, un bitllet integrat comprat a Sant Quirze de Besora (zona 6) sí que ho permetria.

Una altra mancança de la integració incompleta del Ripollès a la xarxa de transport públic de l’ATM de Barcelona és el fet que els usuaris no tenen accés a bitllets pensats per a una freqüència més elevada d’usos com la T-50/30 o la T-Mes, que ara seran substituïdes per la T-Usual (viatges integrats il·limitats durant un mes), la T-Jove (viatges integrats il·limitats durant un trimestre) o la T-Dia (viatges integrats il·limitats durant un dia), entre altres. Aquesta realitat fa que el Ripollès quedi al marge de la política d’abaratir el transport públic a aquelles persones que més l’utilitzen

El Ripollès no és l’única comarca categoritzada dins la zona 7. El Berguedà disposa d’una integració tarifària incompleta similar. De totes maneres, a més d’haver-hi el Pack Berguedà, també disposa del Pack Berguedà-Bages, que integra tarifàriament les dues comarques. En canvi, si bé hi ha una alta mobilitat de persones entre el Ripollès i Osona, aquestes dues comarques no disposen d’un abonament similar.

 

EL RIPOLLÈS, SENSE T-VERDA

La no integració real del Ripollès també deixa els habitants de la comarca sense poder gaudir de la targeta T-Verda. Es tracta d’un abonament gratuït que permet viatjar durant tres anys dins les sis primeres zones de l’àrea tarifària integrada a aquelles persones que han desballestat un vehicle i no n’han comprat cap de nou. De nou, fent l’analogia amb Sant Quirze de Besora (zona 6), els habitants d’aquesta població ubicada a tan sols deu minuts de Ripoll sí que se’n poden beneficiar. Aquesta és una qüestió per la qual ha mostrat preocupació l’alcalde de Ripoll, Jordi Munell, al darrer Consell d’alcaldes i alcaldesses del Ripollès.