Amb l’objectiu de reforçar el Ripollès com a destinació turística potent amb els recursos naturals com a atractiu principal, el Consell Comarcal del Ripollès va fent realitat les actuacions relacionades amb el pla de promoció del turisme de natura L’experiència dels Pirineus més autèntics. Es tracta d’un projecte dotat amb 1.966.107,57 euros, aportats per la convocatòria 2014-2020 del Fons europeu de desenvolupament regional (FEDER), administrat pel departament de la Presidència, i pel Pla de foment territorial del turisme, del departament d’Empresa i Coneixement. És en aquest context, i dins les accions dutes a terme específicament entre els municipis que ho han sol·licitat, que el consell comarcal i l’Ajuntament de Ribes de Freser han estrenat una ruta ludificada pel nucli ribetà amb el pretext del personatge del Met de Ribes i dels rius que travessen la població.
El president, Joaquim Colomer, ha posat en valor “l’esforç conjunt” que ha suposat, des que va arrancar fa quatre anys, el projecte L’experiència dels Pirineus més autèntics. Des de llavors, s’ha aconseguit crear una estructura per “promocionar conjuntament tota la comarca” amb la capacitat de “representar la diversitat i el potencial del Ripollès”. Això, en la línia de la raó de ser del consell comarcal: “crear un marc de cooperació entre els municipis, els grans i els petits per multiplicar els esforços i aconseguir grans resultats”.
Centrant-se en el projecte del Met de Ribes, l’alcaldessa, Mònica Santjaume, ha assegurat que “és un dia especial per Ribes” perquè, després de fer realitat projectes com la via ferrada del granòfir, consolidar itineraris i miradors o crear curses virtuals, ara veu la llum una iniciativa que dona discurs la territori. És a partir de la història del Met, “una figura que ha perviscut i sempre perviurà; una figura que dona molt de joc i molt de peu” i que, tal com ha defensat, no és només un projecte de turisme sinó també per al poble. Santjaume considera, a més, que s’ha aconseguit molt bé traslladar a la realitat la figura del Met.
De la seva banda, el conseller comarcal de Turisme, Xavier Guitart, ha indicat remarcat la voluntat de reforçar el Ripollès com a destinació turística i ha destacat l’esforç fet per part de les administracions públiques per tirar endavant projectes així malgrat la situació de pandèmia. També ha explicat que, si bé tots els municipis estan adherits al projecte L’experiència dels Pirineus més autèntics, el Met de Ribes s’emmarca dins d’un conjunt d’accions que van sol·licitar alguns ajuntaments. És el mateix cas que les millores als jardins de Can Vincke de Camprodon, el centre d’acollida de visitants de Campdevànol, la senyalització de rutes del Trail Zone Ripoll, els jardins de la torre de la Puda de Sant Joan de les Abadesses o l’arranjament de l’aparcament de Setcases. La conceptualització del projecte del Met de Ribes i la creació dels materials ha suposat tingut un cost de 29.645 euros, IVA inclòs.
UN ATRACTIU TURÍSTIC TRANSMÈDIA
En un vessant més tècnic, des de l’empresa Iternatura, Rafael de Villasante ha detallat que El Met de Ribes és un atractiu turístic present tant en el mitjà electrònic com físicament al carrer. D’una banda hi ha unes figures metàl·liques del Met instal·lades a tretze indrets de Ribes de Freser i s’ha editat un fullet explicatiu que convida a buscar-les una per una. El fullet es podrà aconseguir a l’ajuntament i altres punts d’interès del municipi. De l’altra, hi ha una aplicació accessible a través del web www.metderibes.cat, per fer la gimcana acompanyats del mòbil o la pissarreta electrònica i descobrir, amb cada troballa, una paraula d’uns mots encreuats alhora que es descobreixen punts d’interès i la història del municipi. També hi ha l’opció de fer l’”Escape Met”, que és una versió contra-rellotge del joc. En definitiva, De Villasante destaca que la iniciativa va acompanyada d’un “relat fresc, potent, una filosofia de viure que s’ha fet famosa amb una frase a tot Catalunya”, anar fent com el Met de Ribes.
Pel que fa a la conceptualització de la imatge del Met, Xavier Gasol, de l’empresa Simbòlic destaca que s’ha creat un disseny “que sorgís de la tradició i la iconografia reconeguda”. És per això que va vestit amb una barretina morada, signe de saviesa i prestigi, i porta esclops, associats a les persones que treballaven en entorns humits. La figura s’ha buscat que no tingués una edat concreta i va acompanyada d’una mascota que és un cargol, per completar la idea del turisme sense presses o slow, que és l’argument de venda de la promoció turística de la vall de Ribes. Aquesta idea, alhora, encaixa amb el tarannà del personatge del Met de Ribes.
LA LLEGENDA
El projecte del Met de Ribes s’inspira en la història d’en Met (diminutiu de Jaume), que fou un rodamón de la vall de Ribes. Segons la llegenda, va viure al final de segle XIX en una cabanya allunyada del nucli, vora la font de Capdevila. Visitava esporàdicament la vila de Ribes per recollir el menjar sobrant i la brossa, que en aquella època ni es reciclava ni es posava dins un contenidor, sinó que es llançava impunement als rius. Una riuada va sorprendre el pobre rodamón, que va baixar riu avall. Els veïns, que veien com se l’enduia el corrent, li preguntaven què feia o què passava, i ell contestava, amb la tranquil·litat d’esperit dels homes pobres i lliures, que “anava fent”.
La del Met de Ribes és un caràcter i una filosofia de vida, basada en la calma, la contemplació i la tolerància i que encaixa molt bé amb l’estratègia turística actual de la vall de Ribes. En definitiva, és el d’una història que respon al tarannà de la gent de la zona.
L’EXPERIÈNCIA DELS PIRINEUS MÉS AUTÈNTICS
Aquesta acció és només una part de les actuacions previstes dins del projecte L’experiència dels Pirineus més autèntics; un pla de promoció del turisme impulsat pel Consell Comarcal del Ripollès que vol donar resposta a l’evolució i els canvis de tendència del sector associats al segle XXI. Sobretot, pensant en la difusió i comercialització unitària dels productes turístics de la comarca. Això, partint de la idea que el Ripollès té el turisme com a sector econòmic primordial de futur com a alternativa natural a les crisis dels altres sectors, i atenent alhora la creació recent del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser. El resultat serà la configuració d’un model inèdit de gestió turística en l’àmbit comarcal-regional de Catalunya. La idea s’ha desenvolupat a partir de l’Estudi de revisió estratègica turística del Ripollès, elaborat prèviament.
Concretament, les fites del pla són definir nous objectius per al turisme del Ripollès pel que fa a productes, públics i canals de comercialització; diferenciar-se respecte la resta d’oferta turística similar a partir d’elements de singularitat amb fort atractiu; crear una nova fórmula organitzativa més eficient i eficaç que unifiqui les iniciatives turístiques tant públiques com privades de la comarca; i impulsar noves formes de comercialització per focalitzar els esforços a l’obtenció de resultats a curt, mitjà i llarg termini.
El desenvolupament d’aquest pla pivota sobre tres eixos: el romànic, la gastronomia i la natura. Aquesta última, englobant el turisme purament de natura, el turisme actiu relacionat amb els esports de muntanya (tresc, esquí, curses, etc.) i també l’ecoturisme. De fet, es constata que el Ripollès posseeix unes característiques geogràfiques, de biodiversitat i socials ideals per al desenvolupament d’un turisme de qualitat relacionat amb la natura i la cultura i un dels trets distintius és el fet que es troba a poc més d’una hora de Barcelona.