Nova acció per millorar el posicionament del Ripollès com a destinació turística de referència. Dos autocars més de la companyia Teisa circulen retolats amb la marca turística del Ripollès i paisatges del nostre territori. Es tracta d’una iniciativa impulsada pel Consell Comarcal del Ripollès que segueix l’estela de l’acció iniciada aquest desembre, en què es van presentar els primers vehicles envinilats. En aquesta ocasió, s’hi han sumat els ajuntaments de Campdevànol i Sant Joan de les Abadesses, amb dos autocars que avui s’han presentat. L’acció la financen parcialment els dos ajuntaments i el consell comarcal, en aquest cas, en el marc del pla de promoció del turisme de natura L’experiència dels Pirineus més autèntics; un projecte dotat amb 1.966.107,57 euros, aportats per la convocatòria 2014-2020 del Fons europeu de desenvolupament regional (FEDER), administrat pel Departament de la Presidència, i pel Pla de foment territorial del turisme, del Departament d’Empresa i Coneixement.
“Amb aquest campanya, el que pretenem és que aquests autobusos, durant dos anys, corrin i facin les seves línies habituals, i la marca Ripollès i la potenciació de cada municipi cali en les persones”, ha explicat el president, Joaquim Colomer. Així, mentre durant la campanya d’estiu es va fer promoció a l’àrea metropolitana de Barcelona amb retolacions de combois dels metros del Vallès i del Baix Llobregat, d’FGC, Colomer ha explicat que aquesta acció tindrà repercussió tant a l’entorn de Barcelona com a tota la demarcació de Girona. De la seva banda, el conseller comarcal de Turisme, Xavier Guitart, ha destacat el caràcter comarcal d’aquesta acció promocional. “Jo crec que tant els tècnics com els polítics ens hem donat compte que treballant units treballem molt més bé”, ha sentenciat. “El que hem de fomentar és que la gent volti pel Ripollès, no se’ns mogui d’aquí i poder-la tenir una setmana en què consumeixi Ripollès”, ha afegit.
Em aquest mateixa línia, l’alcaldessa de Campdevànol, Dolors Costa, ha defensat l’estratègia de fer una promoció conjunta en clau comarcal. Alhora, veu aquesta acció com “una bona via per potenciar el turisme”. “Anem ben encaminats”, ha subratllat. Des de Sant Joan de les Abadesses, la primera tinent d’alcalde, Montserrat Tallant, ha explicat que “aquests autobusos fan d’ambaixadors dels nostres municipis a tots els indrets on van”. “Si treballem en xarxa som capaços de promocionar molt més el nostre entorn tant en clau de natura o de patrimoni, com de cultura”, ha afegit.
Tant ajuntaments com consell comarcal han agraït a Teisa la predisposició i la complicitat per fer realitat aquesta campanya. Des de la companyia, el gerent, Àlex Gilabert, s’ha mostrat “content de contribuir amb els municipis del Ripollès i el consell comarcal, portar la comarca arreu i visualitzar el turisme de proximitat”. També ha explicat que els set autocars que ja hi ha actualment retolats amb imatges i la marca del Ripollès s’han distribuït per diferents cotxeres, cosa que permet cobrir pràcticament totes les rutes de l’empresa. Això inclou el Gironès, l’Empordà, la Selva, la Garrotxa, Osona i Barcelona.
Pel que fa a la línia gràfica dels autocars, l’ha marcada el Consell Comarcal del Ripollès seguint la imatge corporativa de la marca turística comarcal. Centrant-nos en les imatges, d’una banda, un autocar llueix fotografies de l’entorn natural de Campdevànol mentre a l’altre s’hi mostra la Ruta del ferro i del carbó al costat del Palau de l’Abadia. Les imatges van acompanyades de les frases “Campdevànol, viu la teva història al Ripollès” i “Sant Joan de les Abadesses, viu la teva història al Ripollès”. La part posterior dels vehicles s’ha retolat amb imatges genèriques de paisatges de la comarca i, de nou, igual que als laterals, hi figura la marca turística estrenada aquest estiu passat.
L’EXPERIÈNCIA DELS PIRINEUS MÉS AUTÈNTICS
Aquesta acció és només una d’entre totes les actuacions que es duen a terme dins del projecte L’experiència dels Pirineus més autèntics; un pla de promoció del turisme impulsat pel Consell Comarcal del Ripollès que vol donar resposta a l’evolució i els canvis de tendència del sector associats al segle XXI. Sobretot, pensant en la difusió i comercialització unitària dels productes turístics de la comarca. Això, partint de la idea que el Ripollès té el turisme com a sector econòmic primordial de futur com a alternativa natural a les crisis dels altres sectors, i atenent alhora la creació recent del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser. El resultat serà la configuració d’un model inèdit de gestió turística en l’àmbit comarcal-regional de Catalunya. La idea s’ha desenvolupat a partir de l’Estudi de revisió estratègica turística del Ripollès, elaborat prèviament.
Concretament, les fites del pla són definir nous objectius per al turisme del Ripollès pel que fa a productes, públics i canals de comercialització; diferenciar-se respecte la resta d’oferta turística similar a partir d’elements de singularitat amb fort atractiu; crear una nova fórmula organitzativa més eficient i eficaç que unifiqui les iniciatives turístiques tant públiques com privades de la comarca; i impulsar noves formes de comercialització per focalitzar els esforços a l’obtenció de resultats a curt, mitjà i llarg termini.
El desenvolupament d’aquest pla pivota sobre tres eixos: el romànic, la gastronomia i la natura. Aquesta última, englobant el turisme purament de natura, el turisme actiu relacionat amb els esports de muntanya (tresc, esquí, curses, etc.) i també l’ecoturisme. De fet, es constata que el Ripollès posseeix unes característiques geogràfiques, de biodiversitat i socials ideals per al desenvolupament d’un turisme de qualitat relacionat amb la natura i la cultura i un dels trets distintius és el fet que es troba a poc més d’una hora de Barcelona.