Disposar d’una transport públic competitiu pel que fa a oferta, el preu, el temps de desplaçament i les freqüències de pas. Aquesta és una preocupació cabdal pel Consell Comarcal del Ripollès per garantir que la comarca segueixi sent atractiva tant per als habitants com per a l’activitat social i econòmica. És per aquest motiu que la corporació ha treballat, des de fa més d’un any, en l’elaboració d’un document titulat Estudi de millora del transport públic per carretera a la comarca del Ripollès, conjuntament amb el Departament de Territori, de la Generalitat de Catalunya, i amb la complicitat dels ajuntaments.
El president, Joaquim Colomer, s’ha mostrat “molt content que finalment s’hagi pogut presentar aquest pla” i ha recordat que disposar-ne era un compromís de Damià Calvet, quan era conseller de Territori i Sostenibilitat. En aquest sentit, s’hi va començar a treballar el 2020 i es va seguir així durant el mandat del conseller Jordi Puigneró fins que finalment ha vist la llum. És en aquest context que Colomer lamenta que “les coses van molt lentes”, per bé que s’ha fet “una molt bona feina”.
Aquest estudi, finalment s’ha presentat a la sessió del Consell d’alcaldes i alcaldesses del Ripollès celebrada aquest dimarts a l’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses. Ha estat per part d’Oriol Martori, director general de Transports i Mobilitat, i Benjamín Cubillo, subdirector general de Transport públic per carretera i Mobilitat. El document parteix d’un seguit d’enquestes respostes pels ajuntaments de la comarca i un recull de demandes impulsades pel Consell Comarcal del Ripollès. El Departament de Territori, per la seva banda, s’ha ocupat d’analitzar la viabilitat de les peticions i bastir-les en coordinació amb les empreses operadores.
NOU SERVEI A DEMANDA I BUS EXPRÉS.CAT
L’objectiu principal de l’Estudi era dotar tots els municipis d’un servei de transport públic adequat a les necessitats de la població per connectar-los amb els seus pobles de referència, la capital de comarca i, si s’escau, amb les comarques veïnes. També era important garantir la connectivitat amb els Centres d’atenció primària i els serveis sanitaris de referència. Alhora, intrínsecament, hi ha la coordinació de les diverses línies.
Una de les novetats que introdueix l’estudi i que entrarà en funcionament de manera immediata i de forma progressiva és la creació de deu línies de transport a demanda sota el sistema Clic.cat. Es tracta d’uns serveis, amb uns horaris preestablerts, que tan sols s’activaran si algun usuari ho sol·licita, ja sigui mitjançant una aplicació per a telèfons mòbils o per telèfon. El funcionament, les línies i el pla d’implementació les presentarà la setmana vinent el conseller de Territori, Juli Fernández.
Una altra novetat és la implantació d’una línia de bus del sistema Exprés.cat. Unirà Ripoll i Girona, amb parades a Sant Joan de les Abadesses i Olot, amb quatre expedicions diàries per sentit. Això anirà acompanyat de la creació d’una targeta T10/120, que encara no existia per als usuaris del Ripollès, i que permetrà fer deu viatges en 120 dies. A més d’això, tant per la línia Ripoll-Olot com la Camprodon-Olot, s’afegirà una parada a l’Hospital d’Olot i comarcal de la Garrotxa i s’augmentaran les freqüències de pas dels autobusos en caps de setmana i festius.
Un altre dels compromisos del Departament de Territori és completar la integració tarifària del Ripollès com a setena corona de l’Autoritat del transport metropolità de Barcelona, cosa que actualment només és real amb els Pack Ripollès de Rodalies i TEISA. Serà a mesura que les companyies que operen a la comarca incorporin la maquinària de validació dels títols de la nova targeta T-Mobilitat. Un procés que en què ja es treballa. Paral·lelament, el departament estudiarà el perllongament fins a Ripoll d’algunes de les expedicions de la línia que actualment uneix Camprodon amb Prats de Molló, al Vallespir, i millorarà les marquesines de parades d’arreu de la comarca així com l’estació d’autobusos de Ripoll.