Consum
Portada 9 Consum

Informar, orientar i formar les persones consumidores, les empreses i els establiments sobre temes de consum i assessorar-los en la resolució de possibles conflictes són les funcions principals de l’Oficina de consum del Ripollès. Això també inclou tramitar consultes, reclamacions, queixes i denúncies de consum mitjançant els sistemes de resolució de conflictes legalment previstos (mediació i arbitratge de consum).

L’Oficina de Consum està en funcionament des del 1985 i porta a terme tasques d’informació i assessorament a consumidors amb les següents funcions:

  • Atenció al públic, informació, atenció a consultes, reclamacions i denúncies en àmbit de consum
  • Mediació: tramitació de reclamacions i de les mediacions que se’n derivin
  • Arbitratge: trasllat de la sol·licitud a la Junta Arbitral que correspongui i actuació com a secretaris de Junta.
  • Foment de la Mediació i l’Arbitratge, foment adhesió d’empreses de la Comarca a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC)

La Informació, formació i educació en consum  es du a terme a través de L’Escola de Consum de Catalunya.

DRETS DAVANT LES COMPANYIES AÈRIES

Bàner amb el text "No et deixis els teus drets a terra", simulant un panell informatiu d'un aeroport, superposat a una imatge d'estil vintage d'un avió davant d'un hangar

El Consell Comarcal del Ripollès i l’Agència catalana del consum posen en marxa la campanya informativa “No et deixis els teus drets a terra”, per informar sobre com exercir els drets en cas de patir alguna de les incidències més habituals en el transport aeri: cancel·lacions, retards o problemes amb l’equipatge de vol.

Consum ofereix vies extrajudicials, voluntàries i gratuïtes per resoldre les controvèrsies entre consumidors i companyies aèries.

CANCEL·LACIONS
· Heu de poder triar entre la devolució dels diners o bé un transport alternatiu fins a la destinació final.
· Si accepteu el transport alternatiu i heu d’esperar a l’aeroport fins la nova sortida, us han de proporcionar assistència gratuïta, és a dir: menjar, beguda i, si calgués, allotjament (inclosos els desplaçaments).
· També podríeu tenir dret a una compensació econòmica d’entre 250 i 600 euros en funció de la distància del vol, excepte si:
a) Us han informat de la cancel·lació amb una antelació mínima de 14 dies.
b) Us  han ofert un vol alternatiu en un horari similar.
c) La companyia pugui demostrar que la cancel·lació respon a circumstàncies extraordinàries i inevitables com ara una tempesta, ventades, etc.
· Tots aquests drets també els teniu si us deneguen l’embarcament per sobrereserva (overbooking)

RETARDS
· A partir de 2 hores de retard teniu dret a assistència, és a dir, menjar, beguda i, si calgués, també allotjament.
· A partir de 3 hores podríeu tenir dret a una compensació econòmica d’entre 250 i 600 euros, en funció de la distància del vol.
· A partir de 5 hores, el retard s’equipara a una cancel·lació.

EQUIPATGES
Si us perden o us fan malbé l’equipatge facturat, abans de sortir de l’aeroport demaneu i ompliu l’Informe d’irregularitat d’equipatge (PIR). És imprescindible que tingueu aquest document abans d’abandonar l’aeroport, sinó s’entendrà que heu rebut l’equipatge correctament! Amb el PIR, presenteu una reclamació a la companyia aèria.

Pel que fa a l’equipatge de mà, tingueu en compte que en vols interns (dins d’Espanya), la normativa prohibeix que us cobrin un suplement per pujar la maleta de cabina a l’avió. Per tant, si us el cobren, podeu reclamar.

COM RECLAMAR?
· Feu una reclamació a la companyia aèria per algun mitjà que et permeti guardar-ne una prova (fulls oficials de reclamació, formulari web, per telèfon demanant un número d’incidència, etc.).
· Si la resposta de la companyia no és satisfactòria, contacteu amb l’Oficina de consum del Ripollès o bé amb l’Agència Catalana del Consum clicant 👉 aquí.

OFICINA MÒBIL DE CONSUM

El consell comarcal també ofereix tots aquests serveis d’atenció al consumidor de forma descentralitzada, en dies determinats, als ajuntaments de Campdevànol, Camprodon, Ribes de Freser i Sant Joan de les Abadesses. l servei s’ofereix dins l’horari d’atenció al públic de cada ajuntament a les dates indicades a continuació:

AJUNTAMENT DE CAMPDEVÀNOL

· 12 de gener
· 1 de març
· 3 de maig
· 5 de juliol
· 4 d’octubre

AJUNTAMENT DE CAMPRODON

· 26 de gener
· 15 de març
· 17 de maig
· 19 de juliol
· 18 d’octubre

AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LES ABADESSES
· 16 de febrer
· 19 d’abril
· 14 de juny
· 20 de setembre
· 13 de desembre

AJUNTAMENT DE RIBES DE FRESER

· 2 de febrer
· 5 d’abril
· 7 de juny
· 6 de setembre
· 8 de novembre

IMPORTANT: Cal que demaneu cita prèvia o bé presencialment, o bé per correu electrònic a consum@ripolles.cat o bé trucant al 972 70 32 11.

Contacteu amb nosaltres

    OFICINA DE CONSUM DEL RIPOLLÈS
    (al consell comarcal)

    Dimarts d’12 a 14.30 h i de 16 a 19 h. Divendres de 8.30 a 14.30 h
    Horari d’estiu: Dilluns de 8.30 a 11 h, dimarts de 12 a 14.30 h i els divendres de 8.30 a 14.30 h
    Telèfon: 972 70 32 11 – ext. 4213

    OFICINA MÒBIL DE CONSUM DEL RIPOLLÈS

    El servei es presta de forma itinerant als ajuntaments. Consulteu-ne el calendari més amunt, en aquesta mateixa pàgina. Cal demanar cita prèvia presencialment, o a consum@ripolles.cat o bé al telèfon 972 70 32 11.

    Persones de contacte: Carles Sánchez i Albert Cabré

    Compartiu-ho amb: